Asocieri fara personalitate juridica – prevederi contractuale si obligatii ale asociatilor

Baza legala: O.U.G. nr. 44/2008, publicata in Monitorul oficial nr. 328/2008; Legea 571/2003 cu completari si modificari ulterioare; HG44/2004 cu completari si modificari ulterioare

 Prevederile art.41 din O.U.G. nr. 44/2008 in legatura cu persoanele fizice si a asociaţiile familiale ce se regasesc ca si termeni ramasi in Codul fiscal si Normele de aplicare aduc urmatoarele precizari “Orice referire conţinută in alte acte normative la sintagma persoana fizica autorizata si/sau asociatie familiala va fi considerata ca fiind facuta la sintagma persoana fizica autorizata, intreprindere individuala si/sau intreprindere familiala, dupa caz.”

In vederea realizarii unei asocieri fara personalitate juridica, asociatii au obligatia incheierii unor contracte de asociere, in forma scrisa, la inceputul activitatii , si care trebuie sa cuprinda urmatoarele :

• partile contractante;

• obiectul de activitate si sediul asociatiei;

• contributia asociatilor in bunuri si drepturi;

• cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii corespunzatoare contributiei fiecaruia;

• desemnarea asociatului care sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice;

• conditiile de incetare a asocierii.

 In conformitate cu prevederile art.86 alin(2) lit e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare asociatul desemnat din cadrul asocierii are in principal urmatoarele obligatii de indeplinit:

• sa asigure organizarea si conducerea evidentelor contabile;

• sa determine venitul net/pierderea obtinut/a in cadrul asociatiei, precum si distribuirea venitului net/pierderii pe asociati;

• sa depuna o declaratie privind veniturile si cheltuielile estimate, la termenele stabilite, la organul fiscal la care asociatia este inregistrata in evidenta fiscala;

• sa inregistreze contractul de asociere, precum si orice modificare a acestuia la organul fiscal la care asociatia este inregistrata in evidenta fiscala, in termen de 15 zile de la data incheierii acestuia – cu mentiunea ca prin sediul asociatiei se intelege locul principal de desfasurare a activitatii asociatiei;

• sa reprezinte asociatia in verificarile efectuate de organele fiscale, precum si in ceea ce priveste depunerea de obiectiuni, contestatii, plangeri asupra actelor de control incheiate de organele fiscale;

• sa completeze Registrul pentru evidenta aportului si rezultatului distribuit.

   In situatia in care exista legaturi de rudenie intre membrii asociati, pana la gradul al patrulea inclusiv, partile:

 • sunt obligate sa faca dovada ca participa la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra carora au drept de proprietate;

• membri asociati pot fi si persoanele fizice care au dobandit capacitate de exercitiu restransa.

Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar.

Click aici pentru profilul de Linkedin al autorului.

 

 

Articole similare

Comentariul tau aici